وجود معضل بزرگي به نام تنگناي تامين مالي به پايان رسيد و من ميخواهم نقطه آغاز بحث همين مشکل بزرگ باشد. به اين دليل که من هم مشکل بزرگتري از تنگناي مالي در اقتصاد نميشناسم. بخشي از اين مشکل بزرگ به بازار پول برميگردد، بخشي از آن به دليل ناکارآمديهاي بازار سرمايه است و بخش ديگر آن به کسري بودجه و تنگناي مالي دولت برميگردد که البته ميتوان در نشستهاي جداگانه، هر کدام از اين عوامل را به تفصيل بررسي کردضمن اينکه به نظر ميرسد تا امروز درباره اين مشکلات کم گفتوگو شده و موضوع ريشهيابي دقيق نشده است و در ضمن به نظر نميرسد اجماعي در اين زمينه باشد. بنابراين صحبت من به عنوان طرح مساله اين است که اگر فرض کنيم مذاکرات 1+5 پيشرفت مورد انتظار را داشته باشد و به توافق جامع در مورد موضوع برنامه هستهاي دست يابيم، قاعدتاً مردم انتظار دارند با رفع تحريمها گرهي از مسائل اقتصادي هم گشوده شود. مردم انتظار رشد اقتصادي و خروج از مشکلات فعلي را حساب صندوق توسعه واریز شود؟ این متفاوت بودن اعداد باعث ایجاد ابهام در موجودی صندوق توسعه میشود.*شما میگویید نباید درصد خاصی از درآمدهای نفتی وارد صندوق توسعه شود، با این اوصاف برای اینکه از میزان استفاده ارز نفتی در بودجه دولت بکاهیم چه باید کرد؟طیبنیا: روش صحیح این است که حدی از درآمدهای نفتی را برای بودجه دولت در سال پایه که قابل اجتناب بوده در نظر بگیریم به طور مثال مشخص کنیم برای سال 1394 رقمی در حدود 20 میلیارد دلار از درآمد نفت در بودجه دولت وارد و از آن استفاده کنیم. پس از آنکه این رقم را برای بودجه اختصاص دادیم مازاد درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه واریز کنیم.برای سالهای بعدی نیز رقمی که برای بودجه در نظر گرفتهایم را میتوانیم کاهش دهیم. لزومی ندارد حتما این عدد ثابت باقی بماند، ممکن است در یک سال بودجه نیاز کمتری به درآمد نفتی داشته باشد. از طرف دیگر میتوانیم سال به سال با کاهش میزان درآمدی که از نفت به بودجه اختصاص نظر بگیرد. در گام بعدی نیز با بهکارگیری افراد متخصص و کارآزموده اقداماتی را در جهت افزایش تولید این محصولات انجام دهد، همچنین میتواند با فراهم کردن زمینه صادرات برای محصولاتی مانند «خشکبار»، «زعفران» و «گندم» کشور را در تولید هرچه بیشتر این محصولات و به دست آوردن عنوان صادرکننده محصولات مذکور یاری کند. زمانی که ارزش دلار افزایش یابد، صادرکننده تولید را بیشتر میکند و این امر منجر به ارزآوری بیشتر میشودبررسیهای این پژوهش حاکی از آن است که در فاز اول هدفمندی یارانهها تنها به بخشی از این طرح که آن نیز یارانه نقدی است پرداخته شد، در حالی که طبق مولفههای این طرح باید 30 درصد از درآمد حاملهای انرژی به عرصه تولید تزریق میشد. براساس دیدگاه پژوهش حاضر، اجرای کامل مولفههای فاز اول سبب تولید ثروت، تورم 40 درصدی و افزایش نقدینگی شد که متورم شدن اقتصاد جامعه را به دنبال داشت. این پژوهش دلیل اصلی این امر را در فاز اول طرح هدفمندی شیب بالای ناوگان قطار در کشور را ٣٢ سال دانست و گفت: قطارها هر ١٥ سال یکبار مورد بازسازی قرار میگیرند که هزینه بازسازی قطارها یکسوم هزینه خرید یک دستگاه ناوگان نو است. او قیمت خرید هر دستگاه ناوگان جدید را ١ تا ٥/١میلیون یورو دانست و گفت: برآوردهای ما نشان میدهد هزینه واردات ناوگان نو با ساخت آن در داخل کشور تقریبا برابر استخصوصیسازی صنعت ریلی سزارین بود! او همچنین با انتقاد از نحوه خصوصیسازی در صنعت حملونقل ریلی گفت: خصوصیسازیها در صنعت ریلی بسیار عجولانه و غیرطبیعی و شاید بتوان از آن بهعنوان سزارین یاد کرد. یک بخش قدیمی دولتی بدون برنامهریزی کارشناسی و عجولانه خصوصیسازی شد که این، مشکلات عدیدهای برای صنعت رقم زددر واقع میتوانم روند خصوصیسازی در این صنعت را به تولد غیرطبیعی بخش خصوصی از یک مادر پیر دولتی تشبیه کنم. موسوینژاد در پاسخ به سرانجام مشکل واگذاری شرکت حملونقل ریلی رجا نیز اعلام کرد: طی مصوبه ٢٦ اسفند سال ٨٨ بنا شد ١٨
خرید ملک در تهراننظرات این مطلب
تعداد صفحات : 0
درباره ما
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
خبر نامه
چت باکس
پیوندهای روزانه
آمار سایت
کدهای اختصاصی